Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Geef eens een voorbeeld : naar een methodiek van goede praktijkvoorbeelden
Authors: ---
ISBN: 9789030195832 Year: 2009 Volume: *4 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze eigen praktijk beter begrijpen en die inzichten in een vorm gieten dat ze anderen kunnen inspireren. Zo zou men kernachtig het werken met praktijkvoorbeelden kunnen omschrijven. En praktijkvoorbeelden zijn in de mode: in nascholingen, pedagogische studiedagen, opleidingen, publicaties, teamvergaderingen, workshops, enz., overal werken onderwijsmensen met casussen, voorbeelden van 'good practice', goede praktijkvoorbeelden. Valt er op die manier écht wat te leren van collega's? Neem jíj zo'n voorbeelden over? Wanneer vind je er werkelijk inspiratie in? Van de andere kant bekeken: aan welke voorwaarden moeten praktijkvoorbeelden voldoen om 'goede praktijkvoorbeelden' te zijn? Hoe stel je zo'n voorbeeld op zodat je collega's of medewerkers er wat mee zijn? Dit is een invulling van de onderzoekershouding die ook in de basiscompetenties van leerkrachten wordt verwacht. Met dit hand- en werkboek willen de auteurs die onderzoekershouding en -vaardigheden bij leerkrachten en schoolleiders en -begeleiders ontwikkelen.


Book
Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789033478130 Year: 2010 Volume: *3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)


Book
De kloof voorbij : naar een betere integratie van theorie & praktijk in de lerarenopleiding
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Brussel Vlaamse Onderwijsraad

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
De professionele ontwikkeling van leerkrachten basisonderwijs vanuit het biografisch perspectief
Authors: ---
ISBN: 9061866405 9789061866404 Year: 1994 Volume: 17 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven


Book
Samen voor de spiegel : een werkboek over de begeleiding van beginnende leraren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030175303 Year: 2004 Volume: 17 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs pleiten voor een aanvangsbegeleiding waarbij men 'samen voor de spiegel zit'. De mentor geeft feedback op wat hij gezien heeft bij zijn beginnende collega. In commentaren, suggesties, vragen houdt hij de collega een spiegel voor én helpt hem in die spiegel te kijken. Tegelijkertijd kijkt hij ook naar zichzelf in de spiegel. Samen onderzoeken en bevragen ze het spiegelbeeld. Ze kijken niet alleen naar het zichtbare gedrag, maar richten de blik ook op de opvattingen en de kennis die aan de basis ervan liggen. Impliciete opvattingen worden zo ter sprake gebracht, waardoor ze kritisch bevraagd en (eventueel) aangepast kunnen worden. Op die manier kan aanvangsbegeleiding een belangrijke bijdrage leveren tot de professionel groei van de beginnende leerkracht, maar ook van de begeleidende mentor.


Book
Themagecentreerde Interactie (TGI) : de kunst zichzelf en groepen te leiden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053506314 Year: 1998 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De TGI -Themagecentreerde interactie, ontwikkeld door Ruth C. Cohn, is momenteel een van de meest gebruikte methodieken voor het werken met groepen. Overal waar groepen mensen hun samenwerkingsen communicatlevaardigheden willen verbeteren, blijkt TGI daartoe een efficiënte methode te zijn. Dit beknopte boek maakt duidelijk wat er schuilgaat achter de benaming TGI. Het legt de filosofische en theoretische uitgangspunten uit en beschrijft de praktijkprincipes. Hoe TGI in de praktijk werkt, leert het verhaal van Inge, dat door het hele boek loopt. De vlotte leesbaarheid en het inleidende karakter maken dit boek ook geschikt voor opleidingen in onderwijs, vormingsen welzijnswerk. Het bevat tevens de adressen van de internationale beweging rond TGI. Inhoudsopgave : Wat is TGI ? -Grondslagen van TGI -TGI en het mensbeeld van de humanistische psychologie en pedagogiek Maatschappijtherapeutisch streefdoel van de TGI Kritische waardering van TGI -TGI-opleiding.


Digital
Eindtermen in actie : werking, doeltreffendheid en toekomst van een beleidsinstrument in Vlaanderen
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Brussel Vlaamse overheid - Departement Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Attainment Targets in action : mapping the operation, effects and future use of a Flemish educational policy instrument
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Brussel Vlaamse overheid. Departement Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Professionalisering in praktijk : evaluatie van het professionaliseringsbeleid van basis- en secundaire onderwijs
Authors: --- --- --- ---
Year: 2012 Publisher: Brussel Vlaamse Overheid. Departement Onderwijs en Vorming

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by