Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
12
Education and state --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Fundamentele pedagogiek. --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijsbeleid --- School management --- C6 --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- onderwijskunde --- 063236.jpg --- Onderwijsbeleid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O210 --- #SBIB:316.334.1O230 --- 371.014.3 --- 371.014.3 Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijsbeleid: algemeen --- Geplande onderwijsverandering --- Government policy
Choose an application
Onze eigen praktijk beter begrijpen en die inzichten in een vorm gieten dat ze anderen kunnen inspireren. Zo zou men kernachtig het werken met praktijkvoorbeelden kunnen omschrijven. En praktijkvoorbeelden zijn in de mode: in nascholingen, pedagogische studiedagen, opleidingen, publicaties, teamvergaderingen, workshops, enz., overal werken onderwijsmensen met casussen, voorbeelden van 'good practice', goede praktijkvoorbeelden. Valt er op die manier écht wat te leren van collega's? Neem jíj zo'n voorbeelden over? Wanneer vind je er werkelijk inspiratie in? Van de andere kant bekeken: aan welke voorwaarden moeten praktijkvoorbeelden voldoen om 'goede praktijkvoorbeelden' te zijn? Hoe stel je zo'n voorbeeld op zodat je collega's of medewerkers er wat mee zijn? Dit is een invulling van de onderzoekershouding die ook in de basiscompetenties van leerkrachten wordt verwacht. Met dit hand- en werkboek willen de auteurs die onderzoekershouding en -vaardigheden bij leerkrachten en schoolleiders en -begeleiders ontwikkelen.
Coöperatief leren. --- Probleemgestuurd leren. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- lerarenopleiding --- lerarenberoep --- didactiek --- praktijk --- 454 --- 37.02 --- Didactiek --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kwaliteit --- Kwaliteitszorg --- Methodiek --- Onderwijsvernieuwing --- Praktijk --- Professionalisering --- Professionele ontwikkeling --- Voorbeeldlessen --- onderwijsvernieuwing --- gelijke onderwijskansen --- professionalisering --- professionele ontwikkeling --- Didactiek ; algemeen --- Gelijke onderwijskansen --- Kwaliteit ; onderwijs --- Onderwijsvernieuwing ; belgië ; algemeen --- onderwijsmethoden --- praktijkonderwijs --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Didactiek; algemeen --- PHL-Central Office 13 --- onderwijs en onderzoek --- onderwijspraktijk --- creativiteit --- Schoolontwikkeling --- 454.2 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- groepsdynamica --- onderwijs --- praktijkgericht leren --- probleemgestuurd onderwijs
Choose an application
In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)
371.05 --- 371 --- 371.21 --- schoolleiding --- 458.1 --- Schoolleiders (schooldirecties) --- 450.4 --- Onderwijsonderzoek --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- 100962.jpg --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.1 --- management --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- onderwijs - school --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- Organisatie - Management --- Onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- School management --- onderwijsmanagement --- Research on teaching --- schoolleiders --- Schoolmanagement --- onderwijs --- schoolbeleid --- Schooldirectie --- Schoolleider
Choose an application
Choose an application
Secondary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs--Leerkrachten --- Elementary school teachers --- Enseignement primaire --- Instituteurs --- Leerkrachten van het basisonderwijs --- Onderwijzers [Basisonderwijs ] --- Teachers [Elementary school ] --- Education, Netherlands --- Academic collection --- 472.7 --- Loopbaan ; leraren ; basisonderwijs --- Loopbaan ; leraren --- Onderwijzers --- 950248.jpg --- basisonderwijs --- lerarenopleiding --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
De auteurs pleiten voor een aanvangsbegeleiding waarbij men 'samen voor de spiegel zit'. De mentor geeft feedback op wat hij gezien heeft bij zijn beginnende collega. In commentaren, suggesties, vragen houdt hij de collega een spiegel voor én helpt hem in die spiegel te kijken. Tegelijkertijd kijkt hij ook naar zichzelf in de spiegel. Samen onderzoeken en bevragen ze het spiegelbeeld. Ze kijken niet alleen naar het zichtbare gedrag, maar richten de blik ook op de opvattingen en de kennis die aan de basis ervan liggen. Impliciete opvattingen worden zo ter sprake gebracht, waardoor ze kritisch bevraagd en (eventueel) aangepast kunnen worden. Op die manier kan aanvangsbegeleiding een belangrijke bijdrage leveren tot de professionel groei van de beginnende leerkracht, maar ook van de begeleidende mentor.
371.3 --- 371.13 --- 373 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Lerarenopleiding --- Ann Deketelaere, Geert Kelchtermans, Danny Robben, Raf Sondervorst --- begeleiding --- didactiek --- lerarenopleiding --- mentoren --- onderwijs --- pedagogie --- stages --- 450.7 --- Begeleiding --- Begeleiding(Coaching) --- Beginnende leraren --- Beginners --- Beleid --- Leergroepen --- Leraren --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- 481.7 --- Begeleiding (Coaching) --- Beginnende onderwijsgevenden --- Coachen --- Lerarenbegeleiding --- didactiek (ler) --- mentors (ler) --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Lerarenopleiding --- leerkrachten --- leerkrachten, opleiding --- 373 Algemeen vormend onderwijs --- Algemeen vormend onderwijs --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Pedagogie --- Opleiding en bijscholing --- De leraar en zijn opleiding --- 371.22 --- 371 --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Leraar --- Beginnende leraar --- Directie
Choose an application
De TGI -Themagecentreerde interactie, ontwikkeld door Ruth C. Cohn, is momenteel een van de meest gebruikte methodieken voor het werken met groepen. Overal waar groepen mensen hun samenwerkingsen communicatlevaardigheden willen verbeteren, blijkt TGI daartoe een efficiënte methode te zijn. Dit beknopte boek maakt duidelijk wat er schuilgaat achter de benaming TGI. Het legt de filosofische en theoretische uitgangspunten uit en beschrijft de praktijkprincipes. Hoe TGI in de praktijk werkt, leert het verhaal van Inge, dat door het hele boek loopt. De vlotte leesbaarheid en het inleidende karakter maken dit boek ook geschikt voor opleidingen in onderwijs, vormingsen welzijnswerk. Het bevat tevens de adressen van de internationale beweging rond TGI. Inhoudsopgave : Wat is TGI ? -Grondslagen van TGI -TGI en het mensbeeld van de humanistische psychologie en pedagogiek Maatschappijtherapeutisch streefdoel van de TGI Kritische waardering van TGI -TGI-opleiding.
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Themagecentreerde interactie. --- TGI (themagecentreerde interactie) --- Social psychology --- onderwijsstrategieën --- groepsbegeleiding --- communicatie --- Social welfare methods --- Research on teaching --- Social policy and particular groups --- Themagecentreerde interactie --- thematische interactie --- 364 --- Academic collection --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Groepswerk --- #KVHB:Interactie --- 304 --- sociale vaardigheden --- 364.044 --- Begeleiding --- Groepen --- Groepsleiding --- Therapie --- leiding geven --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- 361.13 --- Sociale pedagogie - Agogie --- Thematisch gecentreerde interactie --- Groepswerk --- Groepsdynamiek --- Relaties --- Communicatie --- 691 --- Pedagogie en didactiek
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|